SZKOLENIE KOMISJI REWIZYJNYCH ORGANIZACJI ZAKŁADOWYCH i MIĘDZYZAKŁADOWYCH NSZZ „Solidarność” Regionu Płockiego odbyło się w dniach 7 i 8 grudnia 2023 roku.
Szkolenie prowadziła Przewodnicząca Krajowej Komisji Rewizyjnej koleżanka Anna Kaurzel.
Uczestniczyło w nim 62 przedstawicieli z 41 organizacji związkowych.
Na szkoleniu były omawiane m. in. podstawy prawne działania:
- § 44 Statutu NSZZ „Solidarność”.
- Uchwała nr 2 XIX KZD ws. zasad funkcjonowania i zakresu kompetencji komisji rewizyjnych.
- Regulamin działania KR przyjętych uchwałą.
- Porozumienie pomiędzy KR i KZ lub KM ( jeśli jest zawarte ).
- Uchwała KR o przeprowadzeniu kontroli ( powołaniu zespołu do przeprowadzenia danej kontroli ).
Komisja Rewizyjna, jako organ kontrolny Związku, jest w swoim działaniu niezależna od władzy wykonawczej tj. Komisji Zakładowej (Międzyzakładowej) i jej Prezydium.
Komisja Rewizyjna suwerennie podejmuje decyzje ustalające jej wewnętrzną organizację działania z uwzględnieniem przepisów prawa wewnątrzzwiązkowego. Jedynie władza stanowiąca danej struktury i władza stanowiąca jednostki nadrzędnej może wyznaczyć szczegółowe zadania komisji rewizyjnej mieszczące się w zakresie jej zadań określonych prawem. Komisja Rewizyjna podejmuje swe postanowienia w formie uchwał, decyzji i stanowisk. Dla ich ważności niezbędne jest ich przyjęcie zwykłą większością głosów przy udziale w głosowaniu, co najmniej połowy członków KR.
Uprawnienia komisji rewizyjnych:
- Kontrola władzy wykonawczej danej jednostki organizacyjnej i jej prezydium w zakresie:
- działalności finansowej,
- zgodności działania z postanowieniami Statutu i innych przepisów prawa wewnątrzzwiązkowego i obowiązującego prawa powszechnego.
- w przypadku polecenia kontroli – KR może żądać przekazania odpowiednich informacji i wyjaśnień, które powinny być przekazane w terminie wskazanym przez KR.
Czynności kontrolne prowadzone przez KR dotyczą w szczególności;
W zakresie działalności finansowej:
- Całokształtu działalności finansowej i majątkowej, określenia kondycji finansowej danej jednostki organizacyjnej, w tym kwestii związanych z ewentualnymi zadłużeniami,
- Prawidłowości prowadzonej dokumentacji finansowej oraz jej zgodności ze stanem faktycznym,
- Realizacji wydatków zgodnie z uchwalonym budżetem danej władzy i wykonywaniem innych zobowiązań określonych w uchwale finansowej KZD,
- Gospodarki majątkiem danej jednostki organizacyjnej Związku.
W zakresie zgodności działania z postanowieniami Statutu i innych przepisów prawa wewnątrzzwiązkowego co do:
- Uchwalonych dokumentów (w tym uchwał i decyzji ) zgodnie z postanowieniami Statutu i uchwał władz nadrzędnych jednostek organizacyjnych Związku obowiązujących daną władzę,
- Reprezentowania danej władzy na zewnątrz,
- Sposobu podejmowania postanowień danej władzy,
- Sposobu gromadzenia i zabezpieczania dokumentacji danej władzy.
W zakresie przepisów obowiązującego prawa:
- Badania zgodności postanowień i czynności podejmowanych przez daną władzę z obowiązującym prawem,
- Wykonywaniem obowiązków sprawozdawczych wobec odpowiednich urzędów państwowych i samorządowych.
Dzień pierwszy
Dzień drugi