Wynagrodzenia i świadczenia pracownicze, stabilność zatrudnienia oraz przyjazna atmosfera w miejscu pracy to najważniejsze czynniki, które zdaniem pracowników decydują o atrakcyjności pracodawcy. Na znaczeniu w istotny sposób zyskuje równowaga między pracą a życiem prywatnym – wynika z badania Randstad Employer Brand Research.

Po raz siódmy w Polsce niezależny ośrodek badawczy na zlecenie Randstad zapytał respondentów o to, jakie czynniki sprawiają, że firmy postrzegane są przez nich jako atrakcyjne miejsce pracy.

Jako czynnik, który ma największy wpływ na atrakcyjność pracodawcy, Polacy wskazali wynagrodzenie i dodatkowe świadczenia dla pracowników. Ten czynnik warunkuje pozytywne postrzeganie firmy zdaniem ponad 3/4 respondentów. Podobnie jak przed rokiem istotna szczególne znaczenie dla ankietowanych ma też stabilne zatrudnienie (57%) i przyjemna atmosfera w pracy (52%).

Trzy najważniejsze czynniki zgodnie wskazują uczestniczki i uczestnicy badania. Różnice pojawiają się w różnych grupach wiekowych. Osoby w wieku od 25 do 44 lat doceniają te same czynniki, które dominują w ogólnym zestawieniu, ale już osoby młodsze bardziej niż przyjemną atmosferę w pracy cenią sobie możliwość rozwoju zawodowego. Natomiast ankietowani w wieku od 45 do 65 lat nad atmosferę przedkładają równowagę między pracą a życiem prywatnym. Ten sam czynnik na trzecim miejscu pojawia się wśród respondentów z wyższym wykształceniem.

Równowaga ogólnie zyskuje na znaczeniu. O 9 p.p. wzrósł odsetek ankietowanych, którzy wskazują właśnie ten czynnik, gdy myślą o idealnym pracodawcy i jest to jest to jeden z największych wzrostów, który pozwolił awansować temu aspektowi na czwarte miejsce zestawienia. Znacząco spadło natomiast znaczenie stabilności zawodowej.

Wśród 10 najważniejszych czynników wskazywanych przez ankietowanych znalazły się jeszcze: rozwój zawodowy (44%) i wspomniana stabilność (32%). Co czwarty respondent ceni sobie pracodawców, którzy oferują pracownikom szkolenia, elastyczne formy zatrudnienia i dogodną lokalizację miejsca pracy. Bardzo dobra reputacja ma znaczenie dla 21% uczestników badania.

Widoczne są więc rozbieżności między oczekiwaniami pracowników a ofertą pracodawców. Istotne dla tej pierwszej grupy czynniki jak przyjemna atmosfera pracy i równowaga między pracą a życiem zawodowym, rzadko są ważnymi aspektami dla firm.

Przedsiębiorcy bardziej skupiają się na zagwarantowaniu dobrej sytuacji finansowej firmy, zaoferowaniu najnowszych technologii w miejscu pracy, czy dobrej reputacji spółki. Dopiero na czwartym miejscu znalazła się w tym zestawieniu stabilność zatrudnienia – czynnik bardzo istotny z punktu widzenia pracowników.

www.tysol.pl